Syskon – vilken grej!

Vet ju att det inte alls är självklart för alla att umgås otvunget med sina syskon. Tror tyvärr inte heller att blod är tjockare än vatten, men är lyckligt lottad att ha en fungerande relation med min syster. ”Fungerande relation”, vilken underdrift – jag har väl en fantastisk relation med min syrra! Sitter här däst och belåten och har just kommit hem efter fem dagar helt själv med henne på skärgårdssemester. Banne mig värt ett eget inlägg.

Men nu glömmer jag bort listan jag skulle göra. Här är den:

1. Hur många syskon har du? Ett, en tre år yngre syster.

2. Vem är äldst/yngst? Eftersom hon är tre år yngre så är jag äldst. Hon är yngst.

3. Vad är bra och mindre bra med ditt/dina syskon? Bra: Att hon verkligen alltid, alltid, alltid skulle ställa upp när det gäller. Att hon bor hemma i Sverige igen, i norrförort efter nästan ett decennium runt hela Italien (dessutom i vårt barndomshem!) Mindre bra? Hehe. Att hon är så kvällstrött och inte gillar att fika på kafé.

4. Roligaste/bästa minnet? Ja, nu har jag ju Ålandsresan i så färskt minne så det måste ju bli den. (Glassbollen, omg!). Annars är det nog när hennes första barn föddes, när jag åkte upp från Göteborg och fick hälsa på Johanna (eller Pricken som hon hette bra många månader både före och efter födsel) på Danderyds BB. Så himla, himla fin! Älskade lilla systerdotter.

KattisJohanna

Här hejar Pricken och jag på Sverige i gruppspelet i EM 2008, mot Spanien. (Tyvärr förlust om jag inte minns fel? Men det verkar vi inte ha fattat än.)

5. Beskriv ditt/dina syskon med ett ord. Skulle nog säga ordentlig. Nej, snäll. Ja, otroligt snäll och omtänksam. Och omtänksam ingår ju i snällhet, så: Snäll.

6. Ett gemensamt barnminne tillsammans? (här förutsätter jag att ”barnminne” ska vara barndomsminne? Annars får jag ta något minne om barn, något av våra, vi har fyra sammanlagt, finns en del minnen att välja bland.) Barndomsminne:

7. En sak som du kan göra som inte ditt/dina syskon inte kan göra? Enligt henne: Rita. Fast rita kan jag verkligen inte, så det stämmer inte. Stämmer bättre: Skriva snyggt. Ganska snyggt i alla fall. Snyggare än vad hon gör åtminstone, smiley blink.

8. Visa oss en gammal syskonbild! (Oss? Vilka oss?) Här är i alla fall Helena och jag som medelst ett rejält handslag gratulerar oss själva till ihoprafsande av ståtlig bukett (lupiner från tomten). Det är på familjens sommarställe på Yxlan, det är sommar så jag gissar att det är vår mammas eller pappas födelsedag i augusti.

KattisHelena84

Av frisyren att döma är det 1985, sommarlovet innan jag börjar femman. Har tyvärr inget minne av de fräsiga shortsen.

Kommentera

