Karriärslistan

Jao, det är väl lika bra att brassa på med den där listan som alla gjort. Hittad hos @fejktorpet eller (min idol) Dobre Futro eller kanske från början hos vem? 

Vad ville du bli när du var liten? Vet faktiskt inte. Pysslare skulle nog passat mig bra.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring? Ingen aning. Var det verkligen 130 år sedan jag var tonåring? Tydligen. Jag har hittat någon gammal dagbok där det står någonting om RMI och IHR, väldigt roligt för jag trodde inte ens att jag visste vad de var.

Gick du någon nishad gymnasielinje? Verkligen inte. Gick teknisk. Som typ hela vår klass från nian valde, väldigt märkligt grupptryck. Säkert hälften hoppade av såklart. Jag har alltid haft lätt för språk och borde väl gått humanistisk, men hade någon bild av att det bara vara tuggummibrudar som gick det, plus att de inte läste någon som helst matte vilket jag tänkte skulle vara dumt. Mina föräldrar tyckte att jag skulle gå Sam. Ville således inte gå Sam, och då blev det teknisk. Med el-inriktning sista året. Enda ämnet jag haft tvåa i.

Vad hade du för betyg? Bra i franska, engelska, svenska, gympa. 3,8 i snitt. Och – håll i hatten – femma i hemkunskap! Så många frågetecken på det betyget.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen? Jamen se ovan.

Utbildade du dig efter gymnasiet? Japp. Började plugga 120 poäng Grafisk Teknologi direkt efter gymnasiet och flyttade till Borlänge. En klasskompis skulle gå och det lät kul.
Ville egentligen gå journalisthögskolan och sökte först både Stockholm, Göteborg och någon halvvariant i Sundsvall, men visste att det var för höga betyg, fick panik i sista stund och satte GT i Borlänge överst. Där kom jag ju in därmed ströks de andra alternativen. Mycket konstigt resonerat, men men. Hade sjukt roligt i Borlänge ändå.
Sen jobbade jag tre år och pluggade sen igen: Reklam på Beckmans School of Design. Det bästa jag gjort tror jag. En jobbig termin i tvåan där jag inte gjorde någonting, typ låg hemma och lyssnade på Kent och grinade, men sen ordnade det upp sig.

Vilket var ditt allra första jobb?
På Konsum i Sollentuna Centrum som 14-åring. Vad gjorde vi? Plockade upp varor, inventerade, plockade undan glömda kundkorgar, sorterade skor, gick runt hela centrum och samlade in kundvagnar (jo, sant! Det här var nämligen på 1700-talet, innan de där små kundvagnspoletterna  uppfanns.)
Eller ska man vara riktigt petnoga står det faktiskt ”vikarierande vagndragerska”. Har kvar anställningskontraktet.

Vad har du mer haft för yrken?
Bockat mjukplast på plastfirma, demat varor i butik (”Får jag lov att bjuda på ett smakprov? Nu har vi en ny smak för säsongen, mjuk vanilj. Ja visst är den god! Jag tycker den passar extra bra till paj så här på sommaren.”), stått och buntat valsedlar på tryckeri en hel sommar (zzzz… somnar bara jag tänker på det så tråkigt), bartender & servitris, projektledarassistent, originalare, grafisk formgivare, AD. Och copywriter.

När hamnade du i den banan du är i idag? I princip direkt efter utbildningen i Borlänge. Var i Frankrike på luddigt uppdrag i tre månader, flyttade hem, jobbade som servitris (och lite bartender) på nån uthyrningsfirma, sökte jobb, frilansade lite för Campus-tidningarna på Universum Media, och fick sen jobb på en reklambyrå.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg? Eh. Nu?

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb? Att skriva långa texter. Att skriva korta texter. Att komma på idéer.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet
De brukar jag tack o lov inte få höra så mycket om, men vet ju tyvärr själv: Så dåligt tålamod efter ett par månader.Är verkligen en person som gör mig bättre i början. Inte så mycket vinner i längden sattsäjja.
Kanske har fler? Kommentera gärna anonymt.

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb:
• att jag i efterhand jobbade med content långt innan det ens blev content
• kanske den där tv-reklamen med specialskriven låt av Timo Räisänen? Just pga ja, tv och Timo Räisänen.
• Och tror att det jag håller på med nu kommer bli en sån grej. (Så roligt projekt! Får ju tyvärr inte berätta om det såklart). (eller jo, lite, vi letar ju folk. Pappor! Är det du? Din polare? Din snubbe? CLICK HERE AND CHECK IT OUT!)

Vad går ditt jobb ut på mest? Att kompromissa och att stryka text.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu? Oj så svårt. Skriva böcker.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig? Något inom vården. Har inte den empatin, skulle tröttna eller tycka att folk skulle skärpa till sig.

Vad gör du om fem år? Då har jag nog mesat ur och blivit anställd någonstans, på nån reklambyrå

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma? Har iofs aldrig träffat ngn författare som har det på visitkortet, men lätt: Författare. Och så mitt namn såklart.
Är dock ganska lat, inte så intresserad av att skriva den där första boken, vill mest ha skrivit den. Men sen – ser fram emot att grotta ner mig ordentligt i karaktärsbeskrivningar till bok nummer 2!

Kommentera

