Få tyst på tanten

Började dagen med intressant frukostseminarium. Eller nej, det gjorde jag inte alls, jag började dagen med att smyga ur en bäddsoffa och lämna sovande björnunge hos mina likaledes sovande föräldrar. Men sen, efter tunnelbana och fräsig gratisfrukost (youghurtshots!) så var jag på seminarium. Postens DR-akademi arrangerade föreläsning om hur (olika) vi kommunicerar till kvinnor och män. Titel: ”Tala till kvinnor, snacka med män”. Det vill man ju gärna höra. Så man inte råkar göra fel.

Hi-Fi klubben säger sanningen

Bra seminarium. Bra talare. Bra innehåll. Och så sorgliga exempel. Herregud vad trött jag blir. Hur kan det fortsätta produceras så mycket skit? Hur kan någon på allvar tycka att det är roligt att marknadsföra öl, flyg, leksaker, städprylar, datorer, whatever med så unket lama tihi-tjejer-är-ju-sådär-argument.  För att det är lite roligt. Ha lite humor gumman.

Jag skulle göra mig så dåligt hos Reklamombudsmannen (som tydligen förkortas RON och inte RO) (Eller förstod jag fel? Vad är då RO?). Förhålla mig lugn, saklig och objektivt försöka diskutera kring riktig sunkig och äcklig reklam. Inte min starkaste sida, jag skulle bli så arg. (DÄR skulle Tv3 pillat, när de en gång i tiden lyckades övertala mig att vara med i ett debattprogram och så genomskinligt desperat försökte få mig att bli ‘den unga arga feministen’. Den lätta gick jag inte på. Hade de slängt in ett par tröttsamma reklamer däremot. Då hade jag tänt till.)

Hur som haver. Bra föreläsningar! Ljummet av reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig. Mycket bra av Psykologifabrikens Christian Walén (och snygg presentation!). Och såklart bra av Nina Åkestam, som var den egentliga anledningen till att jag gick dit. Är, förutom självklarspersoner som sambo och barn, kär i Nina Åkestam. Och Jens Liljestrand. Och Magnus Betnér och Nina Hemmingsson. Möjligen några till. Men nu kom jag ifrån ämnet.

Bäst (och med bäst avses såklart tveklöst sämst) idag: ”Köp en dator, få en spa-korg – så att du kan få tyst på tanten.” (Datapryl.se)

Bäst på riktigt: TocaBoca

Störst behållning: Upprättade en svart lista med tröttsamma företag som jag inte har det minsta lust att någonsin handla av. Hej BR Leksaker, hej Hi-Fi klubben, jag tänker bland annat på er.

Etiketter:

Kommentera

