Ett foto om dagen 27: Something you ate

Har haft mina föräldrar på besök ett par dagar och fick en gjutjärnsgryta i försenad födelsedagspresent. Och kan man tänka sig – det blev plötsligt roligt att laga mat!
Måste alltså köpa en massa nya roliga köksprylar, och vips kommer även det här hushållet nå upp till (åtminstone en tiondel av) normal laga-mat-standard.

Grytan är tung som tusan och snyggt blå, och igår (och i lördags, jag har som sagt inte så stor matrepertoar) lagades en fenomenalt god gryta med quornfärs, rödcurry, kokosmjölk, jordnötter, lime och koriander. I lördags råris till, igår bakades det naanbröd. Fuskvarianten med bakpulver såklart, annars skulle det väl ta hela eftermiddagen och snygg var inte grytan.

Men recept alltså, vad är det frågan om? Det måste finnas en gräns för hur mycket man kan dra i färgerna på de där jäkla receptbilderna. Min gryta är alltså det bajsbruna till vänster, receptbilden den till höger. Och ja, min bild är efter att jag haft i både lime och koriander.

Men god blev den.

Etiketter:

Kommentera

