Ett foto om dagen: 5 – 10 am

Klockan var alltså bara barnet och jag hade bakat semlor.

Eftersom det minsann är min födelsedag idag skulle man kunna tro att semlorna var till ett trevligt kalas. Både rätt och fel. Jag hade nämligen ordnat det så fiffigt att jag igår skulle äta middag samt sova över hos en god vän, och därmed bli bjuden på trevlig födelsedagsfrulle imorse. Mycket nöjd med upplägget gjorde jag inga fler planer för dagen. När så vännens man blev sjuk och gårdagkvällen – och därmed födelsedagsfrukosten – blev inställd stod jag där med skägget i brevlådan. Ensam. Ofirad.

Varför hade jag inte bjudit in till kalas? Skulle jag göra det nu, klockan åtta på morgonen? Det kan vara lite knivigt det där med att bjuda in folk i sista sekund. Det skulle kunna uppfattas som ett slags i-brist-på-roligare-gäster-inbjudan, eller nån slags fiska-efter-presenter-fika. Det vill man inte riskera.

Alltså frågade jag bara en: Lisa-Stina (ja, plus bebis då). Vi födelsedagade tillsammans förra året. Klockan nio ringde det oförhappandes på dörren och när jag yrvaket öppnade stod den fantastiska människan där utrustad med frukostmat, present och prinsesstårta!

Klart jag ville fira födelsedag med henne i år igen. Den här gången med ungarna utanför magarna.

PS: Fantastiskt god mandelmassa! Skit i florsockret och mjölken (okej, en liten dutt mjölk går an), skippa den malda mandeln och hacka dubbelt så mycket av vanliga mandlar istället. Några klickar vispad grädde. Loooovely.

Etiketter:

Kommentera

