Lilla elektronikskolan, del 1

Idag har jag lärt mig:

– att elkablar från 60-talet har ett blyhölje innanför plastskalet. Bly är tydligen inte ledande och lades därför som ett extra skyddande lager innan plasten.

Jag har alltid trott att alla metaller är ledande. Och då ska det erkännas att jag faktiskt gick el-inriktning sista året på gymnasiet.

Upptäcker en fantastisk sak med att inte längre jobba som ad: man  får göra precis hur fula bilder man vill.  Oerhört praktiskt.
Upptäcker en fantastisk grej med att inte längre jobba som AD: man får göra precis hur fula bilder man vill. Oerhört praktiskt.
3 svar to “Lilla elektronikskolan, del 1”

  1. Kapten Says:

    *host* blyet ligger där som en skärm.

    • katarinagrondahl Says:

      äsch, vadå skärm, mot vad? Jag fattar fortfarande inte huruvida plasten var mindre skyddande på 60-talet, eller om det är lika farligt fortfarande men att man pga resursbrist snålat in på skyddshöljen. Ska aldrig mer dra om en kabel.

  2. Pelletsmaskinen Says:

    Skärmdump, dumpa skärmen, begär fallskärm, skärmytsling, riktigt skärmmande. Någonstans här finns det en ordvits … /P

Kommentera

