Män. Öl. Reklam. Skärp er.

Reklam nu. För och om män. Oh, jag ska passa på att använda det fantastiska ordet Manmercials.

Vi kan börja med en fräsh reklamfilm för det argentinska ölet Andes:

Jag blir så trött. Ett: vad är det för fjantig brud som inte tycker det är ok om snubben vill gå ut och ta några öl med polarna? Två: vad är det för patetisk snubbe som inte vågar rya till och säga att det är väl klart som sjutton att han får gå och ta några öl med polarna? Trista schabloner, tycker vi det är roligt? Nix pix tycker jag. Invänd gärna att den är från Argentina, visst.

Heinekens är inte lika illa men använder såklart också schabloner. Det oväntade användandet av walk in closet är roligt, men det hade gått att göra utan ett klyschigt tjejer-är-si-killar-är-så.

(jag undrar litegrann varför inte killarna reagerar på tjejernas begistrade skrik först? Och varför inte tjejerna blir glada när de har knatat över till grabbarna.) (Fatta, ett helt rum med bärs!)

Old Spice har legat top-of-mind hos många reklamare senaste veckan och gör något annat. Eller om det egentligen är något liknande, men den är så rolig att jag såg den tre gånger innan jag ens började fundera på det.

Själva budskapet är ju inte särskilt kul (förändra dig, du/han/hon duger inte, bli som jag etc) men den är riktigt bra gjord och rejält med glimten i ögat. Jag vet inte vem mannen är (skådis? komiker? atlet? känd modell?) och jag försöker föreställa mig en kvinnlig, svensk motsvarighet. Inte Pamela Anderson-stuk, men tänk Petra Mede. Det skulle fungera lika bra och vara riktigt roligt.

Med ovanstående tre i bakhuvudet är det dags att återigen påminna om hur olika vi gör reklamen. För både män och kvinnor.

5 svar to “Män. Öl. Reklam. Skärp er.”

  1. Frida Says:

    Suck. Suck. Jag tyckte nästan Heineken-reklamen var värre på ett sätt… Den första gick ju inte att ta på allvar. Den andra är snyggare och mer seriös, men ändå så ruttet budskap. Heineken – serving the planet (det har grabbarna fattat), brudar däremot sysslar bara med ytligheter (serving what?)… Hur man än generaliserar, kan det vara bra att inte lägga något värde i att något är bättre än nåt annat. Om man nu måste generalisera…

  2. fabrikören Says:

    ”Manmercials” var ju ett bra/kul ord, hade inte stött på det innan. Dom här http://adsoftheworld.com/taxonomy/brand/goldstar
    flödesschemorna tyckte jag var kul nåt år sedan… Men med ditt inlägg på hornhinnan är dessa bara plumpa. (fast lite kul är det nog, så man man är..;)

    mvh / fabrikören

    • katarinagrondahl Says:

      Den viral som Heineken gjort sedan (med Milan-matchen) är ju alldeles lysande, ur reklamsynpunkt. Det riktigt bra med den är ju att det är så många olika de använt: chef-anställd, student-professor och inte bara pojkvän-flickvän, men det frontas tyvärr mest som det senare och det är då det blir så tradigt.

  3. pelletsmaskinen Says:

    Nu fick man ju inte invända något om land. Men de är ju vansinnigt talande även för olika länders reklamkulturer. Älska England!

    Sedan finns det ju exakt hur många reklammöjligheter som helst för den som vill vända på könsrollerna och skapa något eget och kul av det här.

    Vad sägs om kvinna-struttar-runt-i-piffade-hemmet, säger-något-till-sin-kuvade-make-om-att-inte-glömma-hänga-tvätten. Klipp: Stort fylleslag på krogen, hon dansandes i ringbrynja. Tada: ”Carlsberg, när du vill få något gjort!”
    /P

Kommentera

