Det var då – flytt ’09

Det är vinter och avståndet Göteborg – Gävle ter sig ännu större än vanligt. Dagskär ligger o fryser (spricker) i Gavleån och det kommer dröja innan vi ses igen, hon och jag.

Dröjer gör även jag, med att blogga fram någon sorts resumé om den här lilla båten. Herregud, en sån massa jobb som har gjorts, inte vill jag undanhålla er det. Bäst att börja gräva i gömmorna. Kring Valborg förra året blev vi tvungna att flytta båten, och då såg det ut så här:

Först håller man fast båten väldigt noga.

Självklart väljer man den för ändamålet bäst lämpade. Aka den starkaste.

Daggis kan inte gå för egen maskin så vi väntar på bogserhjälp. Vi väntar lite till.

Det dyker upp lite random gubbs för att beskåda spektaklet.

(det finns förvånansvärt många gubbar som dräller omkring på kajer i det här landet. Just detta verkar vara mångas favoritsyssla. Stå på behörigt avstånd. Sucka lite. Gärna avyttra ett eller annat ”Jo. Mycket jobb.” alternativt ”De blir dyrt de där.”)

Bogserbåt har anlänt för att ta oss på släp. Bäst att knyta fast båten ordentligt.

Off we go! (Ser ni mig, som en liten prick mitt på? Hehe, det ser ut som att jag är helt själv på skutan).

Dags att lägga till. Nu är det ganska bra att ha ett gäng gubbar på kajen.

Voilà, framme vid nya kajen!

Här ser hon mycket längre ut än vad hon faktiskt är (32 meter). Jag måste skaffa en bättre kamera. Bredare.

Det enda tråkiga är att vi har snyggsidan vänd mot vattnet.

6 svar to “Det var då – flytt ’09”

  1. Pelletsmaskinen Says:

    Random gubbs som inte längre får se snyggsidan. Stackarna. För simmar gör de väl knappast.
    Det är lite intressant, båt-på-land-livet. Enda platsen där man blir betraktad som en liten spoling om man inte fyllt åtminstone 50 och har helskägg. Kön oavsett. /P

  2. pelletsmaskinen Says:

    Nä, nu har jag läst klart bloggen. Nästan två varv. Vad ska jag göra nu? *Har tråkigt* /P

  3. Lina Says:

    När ska ni dit nästa gång då? Vi vill ju komma och titta! Och kanske hjälpa till med nåt…

    • katarinagrondahl Says:

      Ska genast återkomma med datum. Vi har inga som helst moraliska betänkligheter kring barnarbete på båten, fullt ös bara.

Kommentera

