Böcker 2010 #1

Det här har ju inte ett dyft med vare sig stål eller reklam att göra, men vad gör det. Lästa böcker 2010, so far:

1. Aldrig fucka upp – Jens Lapidus
2. Berättelse om Herr Roos – Håkan Nesser
3. Tyst hav – Isabella Lövin
4. Ingen hör hemma här mer än du – Miranda July
5. Kajsas värld – Kajsa Ingemarsson

Ingen hör hemma här mer än duMiranda July

Miranda July är kanske det bästa som har hänt konstvärlden. Eller vadå konstvärlden, det bästa som har hänt alla möjliga världar. Har du inte sett filmen You and I and everyone we know så gör det. Fler finfinfina projekt av henne finns på webben, inte minst kylskåpssajten som jag inte kan sluta fascineras av. Eller den här. Eller den här (video).

Boken hur som helst är ett vackert knippe noveller. Jag försöker avnjuta den långsamt, som en riktigt fin whiskey, i små små klunkar. En novell per kväll så att de långsamt och varsamt får sjunka in i mitt undermedvetande. Jag har tyvärr svårt för sånt, jag vill läsa allt, fort, nu, på en gång. Men jag tvingar mig. Vill dra ut på Julys noveller och låta dem få fäste ordentligt. Fint, nära, smutsigt.

Aldrig fucka uppJens Lapidus

(jo, den räknas, även om jag påbörjade boken den 27:e). Stureplan och Malmvägen, check på båda. Får lite Sollentuna-nostalgi kring Malmvägenspassagerna, mitt gamla högstadium liksom. Det är rivet nu, kanske efter att de stängde skolan efter bråk och när någon tuttade på. Men det var aldrig läskigt att gå där. Tror att min mor, som jobbat på häktet i alla år, haft halva min skola hos sig. Jag lästa Snabba cash och gillade den. Köper språkbruket rätt av, folk får gärna fnysa och kalla det Ellroy-kopia, jag tycker Lapidus hanterar det bra. Fina käraktärspresentationer, gillar att det blandas in riktiga protokoll. Han vet vad han snackar om. Känner mig lite naiv inför gym-scenariorna, jag lever så skyddat. Fn, det är ju så här det är. Tänker läsa tredje delen också.

Tyst hav Isabella Lövin

Den får också räknas, trots att jag inte är klar med den än. Jag kan inte för mitt liv förstå varför. Boken är fantastisk, Lövin skriver intressant och lätt, det är häpnadsväckande fakta och jag har talat om den tusen gånger och försöker förmå alla jag träffar att läsa den. Fisket! Den orättvisa uppdelningen av havsområden och rättigheter! För att inte säga den totalt oförsvarbara ekonomin kring hela fiskenäringen. Om jag inte var så dålig på att minnas sifferargument skulle jag gladeligen ta en debatt med vem som helst som säger sig vara ”vegetarian av ekologiska skäl men jag äter fisk”. Bah. Lövins bok torde vara obligatorisk. Läs! Läs, läs, läs.

Kajsas värld Kajsa Ingemarsson

Den låg där i realådan i förrgår för ynka 20 kr. Det var den värd. Men inte mer. Samlade krönikor blir sällan lyckade om man inte på förhand gillar krönikören. Jag vet inte vad det är men jag tycker inte Ingemarsson riktigt får till det. Det är något krystat över krönikor som alltid ska avslutas med en klämkäck summering. En något för övertydlig poäng. Fru Ingemarsson gör sig bättre i bokform, i alla fall i Små citroner gula. De andra två var trista.

Berättelse om Herr Roos – Håkan Nesser

Jag har inte läst de två tidigare böckerna i Barbarotti-serien men det gör inte ett dugg. Dialogen mellan Herr Roos och den oinbjudna besökaren är så lugn och vacker att jag vid pass halva boken, när polismästare Barbarotti gör entré,  blir orolig. Tänk om de har dött? Jag vill ha kvar dialogen, är inte intresserad av någon deckare. Som tur är har de inte alls dött, dialogen fortsätter. Tillbakadraget, mysigt, puttrigt skulle jag beskriva den. Trevligt.

Coming up: Nextopia, Den röda anteckningsboken och 3 x Gynning.

2 svar to “Böcker 2010 #1”

  1. Lena Says:

    Tack för lästipsen! Miranda July är en av mina favoriter också, sen jag såg filmen ”Me, you…” Måste ta del av länkarna du lagt upp!

    /Lena

    • katarinagrondahl Says:

      Visst är hon fantastisk? Jag föll handlöst för kylskåpssajten.
      Ang. boktips så tar jag mer än gärna några tips från dig. Jag har på känn att du sitter och håller på några riktiga guldkorn.

Kommentera

