#pinsamhetermanminns

När ProudPussy-projektet var som hetast, kring 2002-2003, blev jag intervjuad för en tv-dokumentär om kvinnliga förebilder. Jättebra och såklart smickrande. Hemma i vardagsrummet (eller ja, ”rummet” då, jag bodde i en etta) fick jag framför tv-kameran frågan om vem eller vilka jag själv hade som förebild. En med tanke på ämnet inte helt otippad fråga som jag kanske borde förberett mig på. Men det hade jag inte. Jag kunde inte för mitt liv komma på en enda bra person.

Intervjuaren försökte hjälpa mig på traven. Ställde frågor. ”Någon du ser upp till? Kanske någon musik du lyssnar på? Hade du inga affischer på rummet när du var yngre?”

Affischer sa du? Jovisst, där har vi det! ”Tommy Nilsson!” svarar jag glatt.

Men vfn… Här får man tillfälle att i tv säga exakt vad jag tycker är viktigt, och förmedla precis vilka orättvisor jag vill ändra på och så klämmer jag ur mig Tommy Nilsson.

Tack och lov att programmet aldrig sändes. Men jag fasar, någonstans i London eller Stockholm ligger det där inspelade bandet och skräpar. Om jag någonsin blir rik och berömd kommer det där rullas upp i tablån. Jag hoppas innerligt att Tommy Nilsson gör något riktigt, riktigt bra då så jag kan få lite upprättelse.

Om jag lyssnade lite slarvigt i "Oh, Cathy" kunde jag låtsas att han sjöng "Oh, Kattis".

4 svar to “#pinsamhetermanminns”

  1. Emma Says:

    jag tycker man kan ha sämre förebilder än Tommy Nilsson. Bättre svar än ”Simone de Bevoir” eller ”Nelson Mandela” eller nå’t sånt förutsägbart!
    I somras kallade jag Peter Magnusson för BENGT Magnusson i en intervju, på tal om pinsamheter… 🙂

    • katarinagrondahl Says:

      Precis, att personen är (var) snygg duger lika gott som någon annan egenskap.
      Snyggt jobbat med Bengan. Vad sa han? Och vem är Peter Magnusson, Pyjamas-Peter? Hans namn hade jag för övrigt också kunnat haspla ur mig, istället för Tommy. Pubertalt, men roligt.

  2. pelletsmaskinen Says:

    Haha. *Längtar till detta sänds* /P

Kommentera

