Det är lätt att glömma

Ibland, när man har fint besök och sitter och fikar i styrhytten så här…

PappaJohannaMamma

Gröndahl seniors och Pricken

… har man nästan glömt att det en gång såg ut så här:

styrhytt pre blästring

Styrhytten sedd akterut, strax innan blästringen drar igång.

Det är en hel del otacksamt arbete gjort på denna båt må jag säga. Ser ni de små, triangelformade stålbitarna som länkar samman balkarna mellan tak och skott (vägg)? Högst upp till vänster till exempel.

De har jag snidat till. Det ser kanske inte så svårt ut, men tro inte för en sekund att de är sådär vinkelräta som de ser ut här. Nix, de är vackert böjda för att matcha den svaga kurvan på taket. Och fixa den precisionen på ett 20-tal små trianglar, med en alldeles för tung vinkelslip, det ni.

Men snart ska det på isolering och panel och innerväggar och kanske rentav tapeter och inte en själ kommer ha en aning om vilket detaljarbete som ligger där bakom och lurar. Otacksamhet är livets lott.

9 svar to “Det är lätt att glömma”

  1. Kapten Says:

    tapet!?

    • katarinagrondahl Says:

      Well, man vet aldrig. ”Den som inte är hemma, får heller inte bestämma”, så lyder bestämt ordspråket har jag för mig.

  2. gamlaskolan Says:

    Jag kommer och detaljgranskar! På vår årliga bilresa längs Norrlandskusten tar vi gärna ett stopp.
    Hoppas allt är bra nere i Gbg!

  3. pelletsmaskinen Says:

    Känns som ett projekt som ingen verklig människa går ”i land” med. Vet själv när man gjort två bitar av fyra … Kan tänka mig 20. Im po ne rad. /P

  4. pelletsmaskinen Says:

    Jag har ju träbåt. Ungefär en tusendel så stor som er. Ändå. Och långt nere i de djupa katakomberna drömmer man ju om en sån där. /P

    • katarinagrondahl Says:

      Oj, en tusendel. Det blir alltså… räkna, räkna… 3,2 centimeter. Barkbåt?
      Både du och barkbåten är välkommen förbi på guidad tur när som helst.
      När som helst som vi är där i alla fall.

  5. pelletsmaskinen Says:

    Nu tänker du längd. Matten blir annorlunda om man räknar på deplacement 🙂 Men ja, en 6,5 meter lång barkbåt, sån har jag.
    Åh åh åh, komma förbi vill jag (vi) gärna göra en dag. Vilken utflykt det vore! /P

    • katarinagrondahl Says:

      Ja, kom och hälsa på!
      Ta med dig @deeped och @lordfredruk så sätter jag varsin nålhackare i nävarna på er. Kaffet smakar aldrig godare än på poppen efter väl uträttat värv.

Kommentera

