På spaning efter den skylt som flytt

Alltså, det finns en hel del rätt roliga skyltar och markeringar här ombord.
Jag har smugit runt lite, och här följer en guidade tur:

1
Först och främst verkar det inte särskilt svårt att köra båten
Det där med att plugga i fyra-fem år till styrman känns något överdrivet
2
Som andre-styrman har man vissa förmåner, extra fina pennskrin till exempel.

3
För att få en sån här fin måste man säkert vara kapten allraminst.

4
Flott att det finns flera olika däck för att göra nummer två.

5
Jag har inte riktigt greppat flaggsorteringen. Vad kvalar in, ska man vara stad eller land för att föräras en flagga? Och sorterar man kronologiskt, eller i bokstavsordning?

6
Den ena radarn verkar ha stagnerat någonstans kring förra seklet.

7
Backen är alltså akterut.
En av de mer relevanta skyltarna, på Dagskär är det ju faktiskt är tvärtom.
Kan inte riktigt avgöra om det vore mer på sin plats med en motsvarande skylt på Dagskär.

8
Say what? In case of emergency, please fortsätt rakt fram rätt ner i havet, thank you and goodbye.


Roligast av allt, och i särklass fånigast, är den jättestora ”hälsningshanden” som man ska hiva fram och vifta med när man möter en systerbåt från samma rederi.
Föreställ er överstyrman, i full mundering med tre guldstreck på axelklaffarna.

Och så den här.
Jag dör.

7 svar to “På spaning efter den skylt som flytt”

  1. Lena Says:

    Jag med! Du skämtar, va? Det är ju som en egen värld därute till havs… Oavbrutet intressant och underhållande blogg detta. Även om man bara är inne nån gång ibland och inte alltid lämnar ett livstecken efter sig…

    • katarinagrondahl Says:

      Det är helt galet men sant! Jag skulle skratta ihjäl mig om jag stod på bryggan samtidigt. Jag tror att alla rederier har en sån här.
      Frågan är bara om alla har rödmålade naglar…

      Tack för beröm!

  2. Lena Says:

    Förresten, jag tycker fortfarande att ni ska hyra ut salongen för fester när renoveringen är klar! Jag kan tänka mig att det vore fint
    med ett antal färdiga teman att välja mellan, typ Versailles, gangsterklubb, egyptisk gravkammare, akvarium, djungel el.dyl. 🙂

  3. Karin Says:

    Och den relevanta frågan här är förstås om man anpassar nagellacket efter land/ort/humör eller om man kör med det som matchar lilla segeloutfiten bäst?

    • katarinagrondahl Says:

      Jag var på återbesök i helgen, men lyckades inte bringa klarhet i frågan. Jag röstar för att man tar nagellacket vars färg bäst matchar skorstenen.

  4. Kapten Says:

    ”spökhanden”

  5. Linlin Says:

    Men…man har så roligt man gör sig…även mitt ute på de sju haven 🙂
    Tycker spökhanden är fantastisk rolig. Och. Ja jo..jag dör också. *hihi*

Kommentera

