Kanon och kalkon – reklam i nya medier

Ibland ser man något helt nytt och fint och utbrister ”oj, så flott, vilken strålande idé!”. I själva verket tänker man såklart ”helvete, varför kom inte jag på det där först?”.

Så tänkte jag vid anblicken av det här fiffiga, nya reklammediet som jag upptäckte på vagnen hem en kväll i förra veckan. Det är Konstbiennalen som puffar för sig. Ingen kamera fanns att anbringa vid tillfället och jag har otåligt åkt med andra vagnar tills den dök upp igen imorse. Där stod jag med kameran i högsta hugg.

Varsågod och sitt.

Varsågod och sitt.

Jag har aldrig sett någon använda vagnen så och blev alldeles upplivad av det oväntade användningsområdet. Vad och var och när den där biennalen är kräver lite mer kunskap av förväntade besökare, och jag vet inte vad som stod på sitsen (man vill ju inte sitta och bresa med benen hur som helst i morgontrafiken. Tänk om jag haft kjol.).

Fint var det i alla fall. Och imponerande. Hur sjutton fick de igenom det? Får man göra så? Och är det rätt att man får göra så – för att det är reklam för konst? Hade det varit okej (för Västtrafik) om det var Coca-Cola? (Det är väl Västtrafik som äger spårvagnarna? Som kör dem? I Stockholm är motsvarande stört omöjligt att få kläm på; med SJ och SL och Connex och vem kör egentligen vems tåg och vart).

Äras den som äras bör men jag har ännu inte lyckats lista ut vilken byrå som ligger bakom. Upplys mig gärna.

Mindre glad blev jag av nåt dinglande i träden på Järntorget. Gröna äpplen i cerise snören. Visst, det var lite kul. I ungefär fyra minuter innan alla äpplen hade ramlat ner. Och nu – en, två, jag tror till och med TRE veckor senare – hänger de där fula snörstumparna kvar i träden och skräpar. Skärpning. Bara för att det är en kul idé behöver det inte vara en bra idé.

Skräp slänger man i papperskorgen. Basta.

Skräp slänger man i papperskorgen. Basta.

Ett svar to “Kanon och kalkon – reklam i nya medier”

  1. Pelletsmaskinen Says:

    Don’t get me started on valaffischer. De fulfula plastbanden som partierna sätter upp dem med kan hänga kvar i åratal. Har länge funderat på att dra samtliga riksdagspartier inför miljödomstol, true rättshaverist-stylee. /P

Kommentera

