Shuffle ball?

När jag var liten och läste Bamse åkte de en gång på en seglats med Hurtigruten. Då spelades det shuffle ball. Jag har aldrig riktigt fått grepp om sporten (den kanske till och med heter shuffle board, jag är osäker) men jag tror att det är en slags hockeypuck som man skyfflar omkring med någon form av jättestor påpetare. Hur som helst är det tydligen ett måste för ett fartyg av rang. Tänk Titanic, tänk Queen Mary. Tänk Dagskär.

Uppe på styrhyttstaket är ytan alldeles perfekt för ett parti shuffle ball. Där har vi byggt ett litet staket så att man inte rullar av,  samt slipat lent och fint så att man inte får stålflisor i fötterna. Det är både grundat och målat ett par gånger, och nu återstår bara att måla dit några linjer enligt shuffle ball-standard.

Coming up: inköp av shuffle ball-set. Eller inte, känner jag övriga delar av besättningen rätt kommer det inte KÖPAS något shuffle ball, vi ska bergis svarva till ett själva. I järn eller trä. Skit också.

Jättedålig bild för att visa shuffleball-ytan. Men här sitter jag längst upp, längst fram och slipar lite på kanten. Inte för stålflisornas skull, men man vill ju inte att det ska börja rosta i skarvarna.

Det här är ju en jättedålig bild för att visa shuffle ball-ytan. Men det är här uppe det kommer bli. Här sitter jag längst upp, längst fram och slipar lite på kanten.

Roligast är att styrhyttstak på sjömansspråk går under namnet ”monkey island” – som ett diskret hån mot kaptenerna som förr i tiden var de enda som fick sitta däruppe. Ser fram emot nästa sommar, då ska jag kasta upp en banan varje gång Kapten klättrar upp.

3 svar to “Shuffle ball?”

  1. Linlin Says:

    Uhm…jag tror faktiskt det heter shuffle board…
    för säkerthets skull gogglade jag det hela..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Shuffleboard

  2. pelletsmaskinen Says:

    Ni två, där uppe, champagne i hand, kvast i andra, armbågen i rät vinkel – otroligt elegant och ärevördigt. Man kan bara tänka sig. /P

Kommentera

