Språkpolisen tar aldrig semester

Vad är det här för ovana att låta bli att böja adjektiv? Det verkar gå en gräns längs med Dalälven, norr om den har man helt enkelt rationaliserat bort alla A på slutet. Det rycker irriterat i näsroten på mig varje gång jag hör någon berätta om att ”byxorna var lång” eller ”vi var bjuden till Kalle o Gunilla”. Här i Gävle rycker det konstant.
Nej, byxorna var inte lång, de var långA, eftersom det är i pluralis.
Och nej, ni var inte inbjuden någonstans, ni var möjligen inbjudnA eftersom ni är två stycken.
Gaaah!

Eller ännu värre, (fast det här kan bli riktigt roligt ibland), ovanan att smyga in ett litet ”på” där det passar. Eller för all del, gärna där det inte passar också.
”Hade du hans nummer?”
”Jo, jag hittade på det nu”.
Visst, du hittade PÅ ett nummer? Tog ett valfritt gäng siffror ur luften?

Se där. Mitt rätta besserwisser-jag visar sitt fula tryne.
Trevligt.

Jag har en förvånansvärt låg tolerans när det kommer till slapphänt hantering av språket. Samtidigt som jag tycker att språket ska vara levande och utvecklas och blablabla. Tydligen tycker jag inte så innerst inne.
Jag tycker inte heller att man ”visar på” någonting. Antingen visar man något (som i att förevisa ett ting) eller så påvisar man något (som ett särskilt tungt argument i en diskussion).

Kalla det dialektala olikheter om ni vill, jag vet nog.

Tillägg: jag kan också irritera mig omåttligt på just onödiga tillägg. Det här med att ”möta upp” folk för en intervju, eller ”visa på” var huset ligger.

Nog surat för idag.

3 svar to “Språkpolisen tar aldrig semester”

  1. Victoria Says:

    Heja heja! Bra att du fick ur dig den energin, annars hade du aldrig kunnat somna. Nu ska jag hitta på min säng.

  2. Linlin Says:

    Nog surrat för idag som min mormor skulle ha sagt. (Hon är från Dalarna.)

  3. pelletsmaskinen Says:

    Ditt inlägg visar på att du inte förstått dialekternas inneboende tjusning. Dessutom bör du läsa på om svenskan nordliga dialekter, innan du uttalar dig så generellt. Men vi förlåter dig. /Språköverintendenten P

Kommentera

